Anti-auktoritärt i Tokyo

Jag har stått under vattenfall, jagat valar och sprungit runt bland blinkande planeter – på ett konstmuseum!

Mori Building Digital Art Museum: teamLab Borderless som öppnade i Tokyo förra året är vilt! Glöm att gå runt tyst i högupplysta vitmålade konstgallerier. På Mori är allt nedsläckt och konsten är överallt: i golvet, taket, väggarna – till och med i min tekopp där blommor och blad växer fram.

Mori är världens första digitala konstmuseum och visar interaktiv konst skapad av tech-kollektivet teamLab. På imponerande 10 000 kvm har de med hjälp av mer än 500 datorer och 470 projektorer skapat 50 konstverk som finns utspridda i ett virrvarr av sektioner och hemliga rum. Det finns inga kartor, besökaren måste gå vilse och utforska på egen hand.

Konsten är i ständig rörelse. Rummen och scenografin förändras i realtid i interaktion med besökarna, vilket gör att utställningen aldrig är densamma. När jag rör på väggarna växer nya mönster fram och förändras ytterligare vid ny beröring. Vattenfallet som jag står under känner av min närvaro och anpassar sig efter min kropp medan det väller ut rosa och gula blommor från ovan.

Mori är utan tvivel det mest visuellt tilltalande museet jag någonsin har besökt. Kanske även det mest Instagramvänliga. Samtliga besökare utforskar museet med sina mobiltelefoner nära till hands, vilket är en skarp kontrast till mer traditionella japanska museer där det oftast råder strikta fotoförbud. Allt med Mori är istället anti-auktoritärt: det är okej att röra vid konsten, det finns inga bestämda rutter, alla skapar konsten tillsammans och fotografier är tillåtna.

Är det här konstmuseets framtid? Jag hoppas det.

Inlagt maj 9, 2019 och handlar om:

Visa mig mer

Vi använder oss av cookies.

Jag accepterar