Nationalmuseums färgterapi

Inlagt i Bakom kulisserna inom Konsten

Nu när den värsta anstormningen lagt sig är det ett perfekt läge att besöka Nationalmuseum för att se resultatet av den fem år långa renoveringen. Vi har träffat en av de ansvariga scenograferna för att höra vad som skedde bakom kulisserna på museets största modernisering någonsin.

Med en helt ny fasad, en nyöppnad ljusgård och inte minst 3500 nytillkomna föremål är det ingen överdrift att påstå att Nationalmuseum har genomgått stora förändringar. För besökaren är det kanske mest slående hur väggarna på museet har förvandlats från klassiskt vita till en explosion av starka pasteller.

– Jag ville att färgerna på väggarna skulle vara pigga och glada, att de skulle få rummen att skina. Under projektets gång fick jag höra att Erik Wikerstål, som tillsammans med Gert Wingårdh ansvarade för renoveringen av själva byggnaden, var skeptisk till idén med starka färger.

Det berättar arkitekten Albert France-Lanord, som tillsammans med arkitekten Henrik Widenheim har skapat den nya scenografin utifrån den amerikanske arkitekten Joel Sanders riktlinjer. I nära samarbete med kuratorer bestämde France-Lanord och Widenheim över färgsättningarna och placeringarna över konstföremålen i 15 rum var.

– Vissa kuratorer ville visa så många föremål som möjligt, medan andra tyckte att upplevelsen av själva rummen var viktigast. Det var en utmaning att försöka få plats med all konst och samtidigt bibehålla en känsla av rymd och lätthet, berättar France-Lanord.

Tavlorna och designobjekten är presenterade kronologiskt i en tidslinje från 1500-talet till idag med ett rum för varje tidsepok. France-Lanord menar att färgerna är tänkta att lyfta fram konsten från varje period och spegla tidsandan.

Foto: Bruno Ehrs

Har du något favoritrum när det kommer till färgsättningen?

Det måste nog bli jugendrummet. Jag funderade länge efter en färg som skulle passa där och funderade på att måla rummet i aubergine eller korall, inspirerat av färger från Musée D’Orsay i Paris från samma tidsperiod. Men när Margareta Gynning, som kurerade det rummet föreslog en stark turkos färg kändes det självklart. Det turkosa fungerar perfekt med japonismen, de mörka träsnickerierna och vattenblommorna från den perioden. Jag tycker om kabinettraden från med konst från 1700-talet också, själva rumsföljden med ett rosa, grönt och gult rum blev väldigt fin. När vi skulle bestämma färgsättningen i de rummen tittade jag mycket på på exempel från Kina slott.

Arbetet med att ta fram färgerna skedde inte direkt blixtsnabbt – alla nyanser skulle provmålas ett stort antal gånger och sedan godkännas av kuratorer, restauratörer och slutligen Statens Fastighetsverk. Till slut blev alla inblandade nöjda. Under öppningskvällen av museet kom Wikerstål fram till France-Lanord och vill hälsa att efter att han sett det färdiga resultatet tyckte att det såg helt fantastiskt ut.

 

 

 

Inlagt februari 11, 2019

Visa mig mer

Vi använder oss av cookies.

Jag accepterar