Rörelse i – och genom – Malmö konstvärld

Tre nedslag på Konstmuséet, Konsthallen och Malmö Moderna Museum

Gallerinatten i Malmö är förbi men inget hindrar dig från att göra min egen vandring genom Malmö konstvärld. Denna höst gestaltas en rörelse på olika plan på tre av Malmö största konstinstitutioner, en rörelse i tid på Konstmuséet, i teknikval på Konsthallen och en betoning av den fysiska rörelsen på Moderna museet Malmö.

På Konstmuséet visas Show and Tell där ambitionen är att genom en tematiskt indelning i elva avsnitt/rum visa några av de över 40 000 verk som ligger magasinerade och bara väntar på att få visas i ett nytt Konstmuseum.

Jag stannar inför Agda Holsts självporträtt och särskilt Ellen Trotzigs porträtt av en ung flicka i en cikoriablå klänning och drar en djup suck!

Redan i det första rummet inser jag storheten av denna konstskatt. I denna inledande hall presenteras en tät ”salongshängning” med många representanter av ikoniska konstnärer från de två sista seklerna, som Anders Zorn och Carl Larsson. Det är en öppning som tillsammans med ett följande porträttgalleri i rum IV, kallat Bild och Självbild, tar andan ur mig. Jag stannar inför Agda Holsts självporträtt och särskilt Ellen Trotzigs porträtt av en ung flicka i en cikoriablå klänning och drar en djup suck! Jag, tillsammans med många andra ser verkligen fram emot att få se mer av denna osedda samling i det nya framtida konstmuséet.

I de övriga rummen finns verk även från detta sekel, bland annat en videoinstallation av Ann-Sofi Silldén som visar hennes ridtur från Stockholm till Wanås konstpark genom ett globaliserat och smått avfolkat Sverige och Lisa Tans Waves. Den nya teknologin påverkar alla.

I Malmö Konsthalls Pressure/Imprint använder de tre konstnärinnorna träsnittet, datorgrafiken och skrivmaskinen som verktyg. De tillhör olika generationer, men det gemensamma är att deras uppmärksamhet är riktad mot politiska skeenden i olika tider, en subtil politisk rörelse (som blir ännu tydligare när jag kommer till i MMM).

Ester Fleckners verk har ett uttalat queerpolitiskt perspektiv, Charlotta Johannesson revolutionerade genom att experimentera med digital teknik och datorgrafik och Ruth Wolf-Rehfeldts konstnärskap har helt påverkats av de förutsättningar som fanns att verka som konstnär i DDR.

Jag blir fascinerad av Esters till synes upprepade mönster som plötsligt uppvisar störande förskjutningar och oegentligheter och Ruths kontrollerade, begränsade och restriktiva användning av skrivmaskinen som har mycket gemensamt med Charlottes digitala rutmönster. På utställningen finns även några av Charlottes textilproduktioner, ett produktionsformat som hon alltså senare överfört till digitala bilder.

Sista anhalt på denna konstvandring är MMM:s PUBLIC MOVEMENT: Om konst, politik och dans. Att gå ned på knä har blivit en symbol för att protestera mot rasistiska orättvisor. Denna utställning lyfter just fram hur kroppens närvaro och rörelse har använts för att uttrycka frigörelse och motstånd, politiskt ställningstagande och identitet.

Jag stannar upp inför Balthazar Berlings videoinstallation som under fjorton minuter visar hur hans avkönade rygg rör sig, ömsint och naket. Balthazar förklarar att han vill ”berätta, förströ, gäcka, locka, undersöka” med den egna kroppen och genom den gå upp i det kollektiva.

För det kollektiva får vi följa i en performance av konstnären Eglé Budvytyté där nio män sakta ska jogga genom Malmös gator och inne i museet där ett nyproducerat verk, Dissident, av Conny Karlsson Lundgren berättar om den radikala gruppen Bøssernes Befrielsesfront som genomförde dansaktioner i 1970-talets Danmark.

Ur ett barnperspektiv med lite större krav på tillgänglighet och igenkänning finns det härliga porträttgalleriet, Bauers Tuvalätt och en annan och rolig installation av trasiga stolar på Konstmuséet. På Konsthallen ser jag tyvärr en uppmaning att ”Se men inte röra” och hålla efter barnen. Ändå inbjuder cementblocken till en labyrintgång och Esters förskjutningar till ”finn-fem-fel-lek”. MMM däremot uppmanar direkt till befriande rörelse och lek, vilket inget barn, eller vuxen för den delen, kommer att kunna motstå.

Inlagt oktober 11, 2017 och handlar om:

Visa mig mer

Vi använder oss av cookies.

Jag accepterar